Tuesday, June 26, 2007

بلقيس وتلميذها ...


الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وآله وصحبه ومن وآلاه

احترت كثيرا .....
قصدى كنت محتار (اصل ناوى اكتب بالعامية الناهردة )
كنت محتار قوى اكتب فى إيه بصراحة
------

افتكرت انى زمان كدة من ييجى 6 شهور جربت أكتب شعر...
وكنت بحب قوى الشعر الفصحى ...
وكنت بقرأ للمتنبى فى ديوانه كتير ...
والأهم من دة كله انى كنت بتعلم الشعر اون لين عن إيد شاعرة اسمها بلقيس
بلقيس: اخت كبيرة شوية عراقية الأصل تعيش مع زوجها وابنائها فى الولايات المتحدة
لكنها لم تنسى لغتها , بل قلما تجد عربيا فى فصاحتها وبلاغتها... نمسك الخشب
-------

لن اتكلم على قلبها الطيب
ولا عن رقتها
ولا عن عشقها للعراق اعاده الله لأهله إن شاء الله

ولا عن حبها الشديد لمصر
ولن اتكلم عن مسارعتها لعمل الخير
ولا انها تعاملنى كأخ صغير لها
ولا حاجات تانية كتير...


لكن اقدر اذكر من كتاباتها :

جزء من قصيدتها " تَعَرَتْ ذ ًكاءْ "

تعرت ذ ُكاءْ وأحنتْ على لـُجةٍ من ضياءْ

وصلتْ بمحراب كون ٍ خضيـبْ سَـقـتهُ الملائكُ خمرا ً وماءْ

وسبحت الله َ في عرشهِ وغـنـَّتْ له أغنيات العلاءْ

فألقى على فرعِـها نظرة ً علتْ وجـهَـهَـا حـُمرة ٌ من حياءْ

*
*

تعرَّتْ ذ ُكاءْ وفكـَّتْ ذوائِـبـَها في السماءْ

فهامَ السحابُ على وجههِ وأدمى جفونا ً ببحر البكاءْ

فحنت ذ ُكاء , وأهدتْ له حُـلة ً من سناءْ

ورقتْ لحبٍّ ذوى واكتوى فجادتْ عليه بوعد ٍ الوفاءْ


....


من كتاباتها أيضا :

وأهرب منك ولكن اليك

واشطر قلبي الى خافقين

فنصف يشط ليبحث عنك

ونصف بصدري كواه الحنين

فشكَي فيك ملاذي اليك

لأني من الشك ألقى اليقين



ياريت ياريت تسمعوها بالعود رائعة من هنا


تذكرت كل دة وغيره فحاولت اكتب حاجة بسيطة زى زمان :

أتذكرا أن كنتْ طفلاً من سنينا

أعصى وعند كتابى حصناً حصينا

بلغتُ حُلماً فيكتب الملكان عملى

وما تركوا فمِن ذي عدلٍ عادلينا

فذا شمالٌ يكتب كثيرات المعاصي

وإن فعلت حسنةً فلذي اليمينا

فخضتُ فى عِرضِ هذا وذاك

وضاع العُمر بين اللاعبينا

احيا لشهوة فأطيع نفسي

و على نعماء ربي ما كنت أمينا

احب رسول الله واهل بيته

والصحابة و لست من المقتدينا

فكنت كحاملا على كتفيّ ذهباً

ولا أمشى إلا طريق طينا


أخاف إن يوما جاء أجلى


ولم اُحسن ولم أسجد كالساجدينا


واسف جدا للإطالة

42 comments:

Anonymous said...

سليم
بجد انت اللى كاتب ده ؟
اولا بس هى بلقيس دى شاعره معروفه عشان بسمع عن شاعره عراقيه اسمها بلقيس برده ومشهوره الى حد ما فهل هى دى هى دى ؟
ثانيا بجد ماشاء الله عليك شعر رائع اللى انت كاتبه بجد سواء فى المعنى سواء فى القافيه والكلمات والاستعارات
بجد انا مش بحب الشعر اوى بس لما بقرأ شعر زى ده بيبقى لازم احب الشعر ده
جزاكم الله الف خير

Anonymous said...

ممكن انشر الشعر ده عندى فى المدونه واعملها لينك على هنا ؟
واكيد طبعا هكتب بقلم سليم من مدونه روحى فيها ؟
من حقك ترفض فمفيش احراج ولا حاجه ده

The Manager said...

إيه دة إيه دة
:)
ازاى بيعملوا سمايل واحد مكسوف :D

بجد جزاكى الله خيرا على كلامك الجميل دة يا ياسمين
انا إللى كاتب الكلام الأخير بس طبعا
واول جزيئن بتوع بلقيس

وفعلا هناك بلقيس الشاعرة العراقية المعروفة (بلقيس حميد حسن )لكن مش دى بلقيس بتاعتى (بلقيس الجنابى )

ومقدرش ارفض طبعا انك تعملى اى حاجة فى الكلام إللى فى البوست
المدونة كلها بتاعتك يا فندم :)

نـــــــور said...

بجد روووعة ماشاء الله
معاني جميلة جدا ..

كانت فين المواهب دي؟ :)

أكثر حاجة اثرت فيا



فكنت كحاملا على كتفيّ ذهباً

ولا أمشى إلا طريق طينا

أخاف إن يوما جاء أجلى

ولم اُحسن ولم أسجد كالساجدينا



جزاك الله خير وبارك في قلمك
وإن شاء الله تكون من المحسنين

shahy said...

الكلام الجميل دة لو ماكانش يطول امال مين اللي يطول بقى

بارك اللة فيك

استمر في كتابة الشعر اكيد هايطلع منك حاجات كتير قوي حلوة ولها معنى وربك يسهل

تحياتي وتقديري واحترامي

mo'men mohamed said...

أخى العزيز
أحييك على تقديرك لمن يتقدم اليك بالمعونة
عجبتنى اوى القصيدة التانية و الأخيرة لأنى فهمتهم
جزاك الله كل خير
السلام عليكم

yasmina said...

شعر بلقيس رائع وذو كلمات راقية

وشعرك ايضا ما شاء الله جميل
ويستحق الثناء
شكرا لك لزيارتك مدونتي

Sally said...

بجد ماشاء الله
عليك ياشاعر
كدا
الصوره كملت
:D

رووووووعه
كله عجبني
وبالذات

احب رسول الله واهل بيته

والصحابة و لست من المقتدينا

فكنت كحاملا على كتفيّ ذهباً

ولا أمشى إلا طريق طينا

أخاف إن يوما جاء أجلى

ولم اُحسن ولم أسجد كالساجدينا

بشوفها كتير اوي


شعر بلقيس التاني تحفه
بس الاول مفهمتهوش اوي يعني

The Manager said...

نـــــــور
-------

اهلا بيكى
وهى مش موهبة قوى يعنى
كل واحد عارف نفسه :)
بس حضرتك بتجاملى

وشكرا على الدعاء الجميل :)
اسعدنى مرورك

The Manager said...

shahy

بارك الله فيكى انتى كمان :)

وشكرا على مرورك الجميل

وإن شاء الله احاول استمر مع ان الإلهام مش بيزل عليا إلا نادرا :D

تحياتى وتقديرى واحترامى

:))

The Manager said...

mo'men mohamed
--------
اهلا بيك
منور يا فندم

انا بحاول ارد جزء من الجميل بس :)

شكرا لكلامك

والقصيدة الأولى هى اجمل على فكرة ولكن فيها فصاحة قوى ربما لو كانت كاملة كنت فهمتها اسهل من كدة بس انا محبيتش اطول عليكم :)

The Manager said...

yasmina
------
حضرتك منورة يافندم

وفعلا كلام بلقيس راقى قوى
حضرتك طبعا شاعرة وعارفة :))

وانا تلميذ مش شاطر قوى يادوب اصلا فى كى جى ون

وإن شاء الله اكون فى مدونتك دايما

ويارب مش يحرمنى من زيارتك إن شاء الله :))

The Manager said...

بالله المستعان
--------
هههه
اهلا بحضرتك
منورة يا فندم جدا :)
وشكرا على المجاملات دى

وبعدين هى إيه دى إللى بتشوفيها كتير يا سالى ؟ !!
انا مش فاهم

ممممممم
برضه الشعرالاولانى فيه مشكلة زى مؤمن
طيب قوليلى الحل إيه !!
دة اجمل واحد على فكرة

جزاكى الله خيرا على زيارتك الجميلة :)

هاني جابر said...

قصائد جميلة بارك الله فيك وفي معلمتك وزادك بلاغة في اللسان ووابداع القلم

veticohaya said...

سلام عليكم...
ايه دا..انا اول مرة اخد بالي والله من المدونة دي.
بس ماش اء الله والله متميزة وجااامدة..
ربنا يثبتك والى الامام دائما..
والشعر فعلا حلوو..
بس انا اول مرة اسمع عن
"بلقيس الجنابى "
بس حلووة يا اخ مانجر..
جوود لاك..

rack-yourminds said...

أنا بعترف مبقراش شعر, يعني فهمت الشعر الي كتبته انت بجد ما شاء الله عليك بجد شعر جميل اللي كتبته اسلوبك سهل كتير ,سليم حاول تنشر لنا أشعارك هنا نقرأها ,كمان انت بتتأخر ليه في كتابة البوستات أنا دخلت هنا أكتر من مره عشان أشوف بوستات جديده لكن كل مره بلاقي لسه مفيش جديد ,علي العموم لا تتأخر علينا اوكي

همسات دافئه said...

ايه ده هو العنوان كده صح؟
يعنى دا بجد فعلن؟
سليم أنا أول مره أقرألك حاجه انت كاتبها ما انت جامد أهو أمال ليه بتخبى

احب رسول الله واهل بيته

والصحابة و لست من المقتدينا

فكنت كحاملا على كتفيّ ذهباً

ولا أمشى إلا طريق طينا
رائعه الأبيات ده أثرت فيه جداً أنا تقريباً تقدر تقول كده حافظتها
هايل ما شاء الله عليك بجد

ياسر سليم said...

ده الملكة موجودة وبقوه كمان

يعنى انته محتاج تكتب وتكتب وكمان تكتب ..

فعلا الإنسان ممكن ما يسثمرش نفسه ويبقى عنده الملكه ويهملها .. لكن انته محتاج تقرا شعر اكتر .. وان شاء الله نلاقيك فى يوم من الايام وزير الشعراء :)

FloNa said...

هيه المواهب دي كانت بتبقى مستخبية فييييييين

طيب طيب !!


يلا عموما ربنا يكرمك ما تنساش مواهبك عشان متضعش مني زي ما حصل معايا :(

رينـــــــــــا said...

ايه دا
ماشاء الله
ولسه بتتعلم
امال لما تتعلم هتعمل فينا اييييييييييييه

لابجد ماشاء الله جميل اوى

The Manager said...

هاني جابر
------
منور يا اخ هانى ويارب متكونش اخز زيارة إن شاء الله :)
وشكرا على كلامك الجميل وعلى الدعاء ولك مثله إن شاء الله
تحياتى :)

The Manager said...

veticohaya
------

منورة والله :)
شكرا على كلامك وانتى كمان جوود لاك :)

The Manager said...

wahed
----
جزاك الله خيرا على كلامك وإن شاء الله تقرأ كتير علشان تاخد على الشعر وإن شاء الله نشوفلك حاجة قريبا :)

وأنا برضه احاول انتى متأخرش والله شكرا زياراتك ربنا ميحرمنيش منها :)

اسعدنى مرورك

The Manager said...

واحدة من الناس
-----------

ايوة يا ستى هو العنوان
واول مرة ليه بقى , ما انا بكتب كتير من دماغى , اكيد قصدك الشعر وإن شاء الله متكونش اخر مرة ربنا يسهل :))

وشكرا لكلامك الجميل وبيشرفنى تعليقك يا فندم :)

The Manager said...

ياسر سليم
------
بلقيس برضه كانت بتقولى كدة
بس للأسف انا انشغلت واعترف انى بكتب شعر بصعوبة قوى وكمان مش قد كدة برضه :(

اشكرك على كلامك ونصيحتك وإن شاء الله اعمل بيها :))

اسعدنى مرورك جدا :)

The Manager said...

FloNa
-----

جزاكى الله خيرا على مرورك الجميل
وإن شاء الله مش تضيع مواهبك وترجعيها تانى وياريت تكون شعر واقرألك دايما إن شاء الله

جزاكى الله عنى خيرا :)

The Manager said...

رينـــــــــــا
------------
الله يخليكى ويبارك فيكى يا اخت رينا
وربنا ميحرمنيش من زياراتك الجميلة دى :)

اشكرك على كلامك

الدمعه said...

السلام عليكم
شعرك هااااايل وبلقيس جميل اوي اوي
انا بجد بحسدك على معرفتك بيها
ربنا يوفقك يا رب
مفيش اجمل من الشعر
تحياتي بوست رائع

Sally said...

سليم علي فكرة انا مبعرفش أجامل خاالص

في ناس قاعده تقول بحب الرسول بالكلام
ولسان حالهم مبيدلش علي كده خالص
ودا كان قصدي بكلمة بشوفه كتير

بخصوص شعر بلقيس الاولاني بقي ممكن تكتبهونه كله عادي يعني
وله ايه رايك؟؟؟

The Manager said...

الدمعة
----
اسمك جميل :)
واهلا بيكى ويارب اشوفك دايما فى مدونتى المتواضعة :)

جزاكى الله خيرا على كلامك
وانا كمان بحسد نفسى على بلقيس
وعلى زيارة حضرتك كمان

تحياتى

The Manager said...

سالى
----
جزاكى الله خيرا على كلامك

انا هحاول اشرحه واعمله لوحده فى البوست إللى جاى إن شاء الله

ويارب يجعبك ويعجب الجميع

:) فى أقرب وقت

Hadota ... حدوتة said...

كلمات معبرة
واحساس عالى جدا
احييك
مدونتك كمان رائعة

Sally said...

سليم
خلاص تمام وانا من دلوقتي منتظره البوست اللي جاي إن شاء الله

سليم ممكن اضمن صوتي لصوت ياسمين الحسيني واحط لينك الشعر عندي؟؟؟
بس معايا بقي هيبقي في احرج لو رفضت
بهزر
تحياتي لك ولبلقيس معلمتك
:D

gohayna said...

نهارك ابيض

انت الي كاتب دا؟

مش ممكن الجمال دا

بجد تسلم ايدك

حاجه روعه والله
انا اتفاجئت بجد


تسلم ايدك

كلمات في منتهي الجمال

اه يا دماغى said...

كلام جامد
وبعدين اكتب زى مانت عايز
باعامية بالفصحى
اكتب بالطريقة التى تريحيك
المهم تكتب اللى حاسس بيه ويعبر عنك

ادعوك لزيارة مدونتى

تحياتى

The Manager said...

Hadota
-----

شكرا على مجاملاتك
وانا مجيش حاجة جنب الروائع بتاعتك يا فندم
وشكرا على الزيارة إللى شرفتنى وإن شاء الله اضع حضرتك لو سمحتى فى المدونة علشان اكون زائر دائم ليها :)

اسعدنى مرورك :)

The Manager said...

gohayna
------
الله يخليكى ويحفظك يا فندم
كلامك هيخلينى اخد مقلب فى نفسى

انا لسة قبل اول الطريق بشوية
ادعيلى بس ابقى زيك

ماشاء الله كلماتك رائعة

وجزاكى الله خيرا على كلامك ومرورك :)

The Manager said...

اه يا دماغى
------
الله يكرمك على الزيارة الجميلة دى

شرفتينى حضرتك وطبعا هزورك دايما يا فندم :)

واما عن اللغة العربية والعامية
طبعا اكتب بأى حاجة لكن اللغة العربية ليها مذاق خاص عندى :)

جزاكى الله عنى خيرا :)

The Manager said...

سالى :
----

طبعا خليتك فى الأخر معلش
علشان تبقى ختامها مسك :)

يعنى مقصودة :P

انا نزلت البوست الجديد حالا اهه

واسف للتأخير

يارب اشوف تعليقك ومش تزهقى من طوله :)

وبعدين انتى واخدة لينك للمدونة كلها , فيها إيه لما تاخدى موضوع واحد ولا ابيات عادية

من غير استأذان يا سالى

اتفضلى المدونة كلها يا فندم :)

Hadota ... حدوتة said...

انا مش بجامل والله
انت عارفنى بتكلم من قلبى يعنى
مبعرفش اجامل ولااذوق الكلام
وبعدين روائع ايه دى جنب الحاجات الجميلة اللى كلها افادة اللى انت بتكتبها
وطبعا وجود اسمى عندك يشرفنى
يللا سلام بقى عشان الحق اعلق على البوست الجديد بتاعك

عمرو غريب said...

رائع والله اكثر من رائع

§a§a said...

]ا جامدي ا جامد جميل جدا