Wednesday, June 25, 2008

روحي فيها ...



نثرت بها من كلماتي
وطرحت جوانب من افكاري
فأعجبت احبابي
واعجزت الكثير من اعدائي

قد تجد من حاربني ...
ولكن لابد ان تجد من افرط في ثنائي

قد تقرأ لمن خالفني...
غير انك ستمل كثرة من وافقني في كتاباتي
-----
إلا انني لم أرى لي أثراً إلا في خيالاتي
او في ظنوني ... وأوهامي

تمر حروفي امام الجفون مرور الكرام
وليس للعقول نصيب من خُطا اقلامي...


ففضلت ان ادخر كلمات آثارها عدمُ
لقلبي ونفسي اسمو بهم للمعالي

اما من يكتب ليسمعوه معسول الكلامِ
فإن انا نظرت إليه فلا به ابالي

وما بقي إلا ان اعطر ذاك الكلام
بالسلام على قلة قد رأوا بقلبهم آمالي

وتدويناتي

وبس










14 comments:

همسات دافئه said...
This comment has been removed by the author.
عصفور المدينة said...

أخي سليم
الخلاف في الرأي لا يصل للحرب ولا يصل لأن تحبط ولا يصل لأن تقلل من وزن من خالفوك وتمدح من وافقوك وتمدح حالة الصمت والإعراض عن الكتابة وتعرض بمن يكتبون أنهم يكتبون ليسمعوا معسول الكلام

ثم إن أثر ما تكتب لا تزنه أنت بل هو عند الله

ثم إنك حجرت السلام على قلة
والسلام مبذول للعالم
السلام عليكم

✿مَرْسَى الحُب✿ said...

السلام عليكم ورحمة الله ..

أولا : فرحانه جدا إنك رجعت تدون تاني بعد فترة الغياب دي كلها ..

ثانيا : كلمات روعه برغم إني مش فاهمه قوي مقصدها حاسه فيها شوية تشويش بس لعله خير إن شاء الله ..

تقبل مروري وتحياتي ..

§a§a said...

حمد لله على السلامه ونورت من تانى

تحياتى

Fedaa AL Eslam said...

والله هو فى حاجات كتير مش فهمتها بس ده طبيعى لانى مش بحب العربى

بس انا عارفه انك بتكتب كويس اوى
وفهمت يعنى ان المضمون ان الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه

اتمنى اكون بفهم

:)

mrlovestory2007 said...

السلام عليكم

ايه ده انت مش هتكتب تانى ولا ايه

الكلام مخلصش ولا حاجه اكيد فى يوم
هتيجى افكار تانى وتكتب

نـــــــور said...

عودا احمدا يا اخي الفاضل

وكل عام وانت بخير والاسلام بعزة

كلماتك جميلة واعجبتني.. ومن قال انها لا تصل للعقول؟

الوردة اعجبتني ايضا

بوركتم

هاني جابر said...

دعوة لصيام يومي الأثنين 24/11 - 1/12 والدعاء لإخواننا في غزة والتبرع بثمن وجبة الافطار لأهالينا في غزة
والي عايز يشارك يسجل معانا في حملتنا بوضع البانر في مدونته والمشاركة في الجروب ويدعو الناس كلها للمشاركة معانا
هدفنا 1.000.000 مسلم يدعو ويتبرع لاخواننا الرقم سهل ونقدر نحققه بس عايز تعاون وجدية
والي ميقدرش يصوم يوم يصوم التاني بس لازم نصوم من اجل اخواننا في غزة

البانر علي المدونة


www.bahebalhorea.blogspot.com


http://www.facebook.com/group.php?gid=37720052122

veticohaya said...

salam alikom

يا نهاار...كل ده ومكتبتش حاجة لسه بجد بجد بوست جااامد اووي
فعلا بيعبر عن حاجات كتير كنت حاسة بيها وصراحة بقيت حاسة بيها حتى الان
-------------

إلا انني لم أرى لي أثراً إلا في خيالاتي
او في ظنوني ... وأوهامي

تمر حروفي امام الجفون مرور الكرام
وليس للعقول نصيب من خُطا اقلامي...


ففضلت ان ادخر كلمات آثارها عدمُ
لقلبي ونفسي اسمو بهم للمعالي

اما من يكتب ليسمعوه معسول الكلامِ
فإن انا نظرت إليه فلا به ابالي

وما بقي إلا ان اعطر ذاك الكلام
بالسلام على قلة قد رأوا بقلبهم آمالي

------------

بجد والله فعلا معبرة اووي
ممكن اسرقها واحطها في بلوجتي؟؟؟

منتظرين البوست الجديد يااستاذ سليم وياريت يكون في شوية امل كما كان...:p

Anonymous said...

أين ذهب هذا المبلغ الضخم وهو " 130 مليار دولار" ؟.....؟

فى حديثه بقناة الجزيرة فى سبتمبر الفين وأربعة قال الأستاذ محمد حسنين هيكل أنه خلال الثلاثين سنة الأخيرة حصلت مصر على 150 مليار دولارعلى شكل منح وقروض وهبات .. صرف منها حوالى 12 مليار دولارعلى مشاريع البنية الأساسية وستة مليارات دولارعلى مشروع مترو الأنفاق .. ومصيرالمبلغ الباقى غير واضح !!!! أين ذهب هذا المبلغ الضخم وهو " 130 مليار دولار" ؟.....؟

ارجو من كل من يقراء هذا ان يزور ( مقالات ثقافة الهزيمة) فى هذا الرابط:

www.ouregypt.us

Heba said...

كلمات غاية في الروعة و فيها معاني كثيرة لمن يفهمها
ومنتظرين المزيد من الابداع

The Manager said...

منورة يا هبة المدونة بجد والله
شكرا على ردك وكلامك الجميل دة
بس خلي بالك من حاجة ..
اخر موضوع إللى هوة دة كان من 9 شهور
انا بقالي فترة كبيرة مش بكتب هنا
لأني كنت زهقت من الكلام وكمان انشغلت جامد الفترة دي
وكمان معنديش نت دلوقتى
إلا بالتليفون ومفيش وقت خااااالص
رأيي في الموضوعات السياسية اختلف شوية
او بمعنى صح بقي سلبي
مش بقيت بشغل نفسي بيها خالص
لأني مش هاخد منها حاجة ولا دنيا ولا أخرة ووجع قلب على الفاضي
لكن الموضوعات الدينية او العامة إللى انا كاتبها وإللى انتى مشوفتيهاش لسة هي إللى انا مؤمن بيها بجد

لما تفتحي المدونة هتلاقي على إيدك اليمين كدة حاجة اسمها ارشيييييييييف دة فيه كل الموضوعات إللى كتبتها هنا
خديهم من تحت لفوق
من القديم للجديد
واقريهم واتمني مش تبخلي عليا برأيك فيهم
وإللى مش عاجبك قوليلي عليه
وناقشيني فيه
والإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
متقلقيش مش هزعل
بالعكس
طبعا انا مش مستعجل على انك تقريهم
في وقت فراغك والوقت إللى يناسبك ومش تغصبي على نفسك
لما تحسي انك عايزة تقري حاجة منهم اقري
وياريت تختاريلي موضوع اكتب فيه بعد فترة الغياب دي ويكون موضوع يهمك ويهمك تعرفي رأيي فيه
إيه رأيك ؟
ربنا يكرمك ويارب ميكونش في مشاكل
وميكونش حد زعلان مني عندك
وبس

Heba said...

السلام عليكم
انا فعلا بدات قراة المواضيع القديمة بس من فوق لتحت
وكتبت رايي في بعضها
مع السلامة

The Manager said...

فعلا يا هبة
لسة شايفهم دلوقتى
عايز ارد عليهم واحد واحد والله
بس المشكلة في الوقت
لكن الناهردة إن شاء الله لازم ارد عليهم
ربنا يكرمك ويحفظك ويخليكي