Wednesday, January 31, 2007

يسرها الله ...ويتممها بفضله



بسم الله الرحمن الرحيم




الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وآله وصحبه ومن وآلاه....

الحمد لله الذى من علىّ بعمل تلك المدونة , بعدما قد مررت بعدد ببعض المعضلات , فقمت بإلغاء المدونة ثم عمل مدونة أخرى جديدة , هى التى اتشرف بوجودكم بها الأن , وأتشرف اكثر واكثر بإبداء الأراء فيما سيفتح الله علىّ بإذنه إن شاء الله.

احساس جميل أن تمتلك مدونة تكتب فيها ما تشاء , ويطلع عليها الأخرون فبلاشك انها تجعلك تفرغ ما بداخلك من أفكار ومشاعر, وتسعد بأراء الأخرين ؛ والتى إما تثبتك على ما انت عليه , أو تردك للحق بإذن الله , وربما تلخص تلك المدونة ايضا ما تود انا تقوله عن نفسك ؛ فتتحدث هى عنك , بل ربما تكون سبيلا من سبل نشر الأفكار, وتشرك من حولى فى أن يشعروا بى وهكذا ...

ولست مجيدا للكتابة فكثر ما أكتبه مثلا , ولا أدرى اين سأضعهم -اى مقالاتى- ولست متطلعا لأن أكون كاتبا عظيما مثلهم فى يوم من الأيام فأتخذ المدونة سبيلا لذلك , ولست محبا للأختلاف فى الأراء فأحارب من لا أتفق معه فى تلك المدونة , ولا أكذب عليكم فقد كنت اسعد بالخلاف مع غيرى .... ليس حبا فى الجدال كما يعتقد معظمهم , ولكن حبا فى اقامة الحُجة على من يخالفنى وإن فشلت فى تلك المحاولات فالخلاف والجدال هو ما يجعلنى ابعث واتعلم وهو شئ ممتع فى حد ذاته .

كل هذا كان , أما الأن فقد تغيرت بعض الشئ , فأصبحت لا أحب الجدال ولكن احب ان أقول رأيي وللأخر حرية الأقتناع أوعدمه , فلا أود أن أقنعه ؛ فقط أطرح فكرتى واتركه ولا أكررها له , ربما انسى او أتناسى احيانا فأعود معاندا مجادلا كما كنت سابقا ولكن سريعا ما أعود إن شاء الله , فالنفس امارة بالسوء دوما , وكل ما أفعله هو محاولات للتغلب عليها , أعاننى واياكم عليها إن شاء الله .

اسأل الله أن يجعل ما سأكتب فى طاعة له سبحانه , واصلى واسلم على سيدى ومولاى محمد صل الله عليه وآله وصحبه وسلم فى كل لمحة ونفس عدد ما فى علم الله صلاة وسلاما دائمين متلازمين بدوام ملك الله ....

19 comments:

sharkawoo said...

ياااااااااااااه

سليم باشا يعمل مدنة دي حاجة جميلة خالص :)


واكون أول صاحب رد


طبعاً قد اختلف واتفق مع مانجر باشا...

بس في الاخر الحب يجمنا

ربنا يعينك يا باشا ويوفقك...

وتقدر توصل للحق وما تريد...

Anonymous said...

:(

كان نفسي ابقي اول رد يا سليم

بس قدر الله وماشاء فعل

مبروك المدونة وان شاء الله تكون مدونة جميلة وهبقي اتابعها ان شاء الله
:)

§a§a said...

اوبس

اوبس

اوبس


تلاته اوبس مروة واحدة

بجد سعدت جدا لما لقيت مدونه لحبيب قلبى سليم مانجر

سير ياريس وورينا ابداعاتك

Anonymous said...

وفقك الله لما تحب وترضى
أتمنى الأفضل لمدونتك

Anonymous said...

مش حتبدأ بقى ان شاء الله

بن توفيق said...

من الجميل فعا انك يكون ليك مدونة خاص بيك .. تتحدث فيها عن ما يجول بنفسك

وفقك الله حبيبى لما يحبه ويرضاه .. ويجعل كل حرف تكتبه فيها لك به حسنة ان شاء الله
ومنتظرين المزيد منكم حبيبى

Anonymous said...

أخي الحبيب وفقك الله ويسر لك سبيل الدعوة إليه وفتح عليك فتوح العارفين، ونفعنا وإياك بها..

توكل على الله وأي مساعدة أخوك موجود...

The Manager said...

جزاكم الله خيرا يا جماعة
جعل الله كلامكم هذا فى ميزان حسناتكم

Maha said...

ما شاء الله :)

مبارك المدونة

The Manager said...

الله يبارك فيكى يا اخت مها

انا والله فرحت جدا بحضرتك

لكن للأسف لسة شايف كلامك دلوقتى

انا رجحت مين حضرتك , يارب بس اكون فهمت

نـــــــور said...

مبارك على المدونة ، ربنا يجعلها في الخير دوما .. وجت متأخرة أوي معلش

بالنسبة للنقطة بس اللي عايزة اعلق عليها .. موضوع إن حضرتك تعرض رأيك واللي موافق موافق واللي مختلف مختلف وخلاص على كدا ..

أنا بس كنت عايزة اقول إنه أنا مش شايفة مشكلة في الحوار والنقاش وعرض الرأي والرأي الاخر من كلا الجانبين

الفكرة في طريقة الحوار والرد .. وكمان في طبيعة الشخص اللي قدامي

يعني لو اللي قدامي مجادل او عنيد .. أو بيحمل فكر آخر غير اللي انا بطرحه ..يبقى انا مش هستفيد حاجة من مناقشته إذن الاولى إن انا ما اضيعش وقتي معاه

أما لو اللي قدامي مافيش في دماغه حاجة ..وعايز يعرف ..يبقى ماينفعش اقوله دا رأيي واسكت على كدا ..لازم احاوره واقنعه بيه ..

يعني لا انا اسيب الحوار ومحاولة اقناع الطرف الآخر تماما .. ولا أدقق في كل كلمة وأشد في حوراتي مع الطرف الاخر

وانما الموضوع بيكون باعتدال وعلى حسب ما يقتضيه الموقف وعلى حسب الشخص وعلى حسب تأكدي من صحة الكلام اللي انا هقنع بيه اللي قدامي

انا مش بقول الكلام دا والله لحضرتك بس او كنقد او اي حاجة .. لكن دا تقريبا مبدأي في الحوار مع الآخرين
أتمنى تكون فكرتي وصلت

وبارك الله فيكم.

The Manager said...

:)
جزاكى الله خيرا على الإهتمام

هو فعلا معاكى حق

انا بس لما كنت بقول كدة

كان قصدى موضوعات محددة (غالبا سياسية ) او اى موضوع من الموضوعات إللى انا بضيع وقت كبير فى الجدال فيها

طبعا معاكى حق ان إللى عايز يعرف لازم اعرفه وجهة نظرى واقنعه برأيي

لكن بينى وبينك الغالبية -وانا منهم - مخهم بقة متربس ونادرا ما نلاقى حد عايز يعرف ويقبل الرأى الأخر ودة إللى عقد الواحد فى عيشته

كلامك فادنى كتير وربنا يقدرنى اعمل بيه بإذن الله
وجزاكى الله خيرا كثيرا :)

Fedaa AL Eslam said...

والله انا عملت المدونه بتاعتى كده بالبركه وبعد كده اكتشفت ان المروض بيبقى ليها ترتيبات تانيه معرفتش الحوار ده الا متاخر بس فى مشاكل كتير بتقايلنى فبزهق وراروح قافله

Fedaa AL Eslam said...

ومبروك على المدونه الرائعه رغم انها جت متأخر اوى اوى كمان

The Manager said...

Fedaa AL Eslam
----------

اسف جدا جدا جدا على التأخير فى الرد

والله لسة شايف الرد حالا ...

مدونتك على فكرة جميلة قوى , ومش فى ترتيبات مهمة قوى يعنى علشان المدونة تنجح

الأهمية كلها فى الكلام إللى فيها وشوية فى شكل وكدة

ماشاء الله مش عايز احسدك انتى بتغيرى شكل المدونة كتير اكتر من الموضوعات

انا بدخل استمتع بالأشكال بتاعتك مدونتك والصور الروعة إللى بتحطيها

ناس شوية حاجات بسيطة

ومش بضحك عليكى لو قلتلك انى كنت ناوى اساعدك فيها واكلمك فى الحاجات البسيطة إللى فى رأيي مدونتك محتاجاتها

والله كان فى نيتى كدة , بس النصيب بقى انتى عارفة النصيب :)

عموما مش تفكرى ابدا تقفلى المدونة او تسيبيها و ظبطى بس الحاجات إللى ناقصة وانتى اسلوبك ممتع ورائع يخلى الناس كلها تحت تيجى تقراه ومش يزهقوا منه

الفيلسوف دة اسمه إيه إللى بيقول : تكلم حتى أراك
وسيدنا على بن ابى طالب بيقول :
المرء مخبوء تحت لسانه

فأحنا عايزين نشوفك وعايزين نعرفك
فلازم تتكلمى ونعرف رأيك فى كل حاجة واتجاهاتك ودة هييجى من انك تكتبى رأيك فى حاجات وكدة دى جزء بسيط من الحاجات المهمة اللى لازم تعمليها

انا بحس انك مشغولة قوى ومش عندك وقت لكل دة بس مش عارف انا صح ولا غلط :(

لازم تتعبى فيها شوية وهترتاحى بعد كدة

وانا عايز اساعدك بس مش عارف ازاى

ممكن تروحى ساحة فضفضة علاقى موضوع عن المدونات ممكن انه يفيدك شوية او إللى انتى شايفاه اعمليه

وربنا يبارك فيكى على كلامك الجميل

وإن شاء الله يوم القيامة نلتقى مع والدك فى الجنة يااااارب :)

Fedaa AL Eslam said...

والله يا منجر انت فعلا معاك حق

بس انا فعلا مشغوله جدا جدا كمان ويمكن المدونة مش من اهتمامتى دلوقتى خالص بس ان شاء الله هفكر فى موضوع انى اطور فيها واضيف الحاجت الى ناقصاها

وجزاك الله خيرا على ابداء رايك فى المدونه وعلى فكرة هو كان يهمنى جدا

وشكرا كمان على محاولتك لمساعدتى فى البلوج بتاعى

Fedaa AL Eslam said...

وبجد اجمل دعوة انت دعتها ان ربنا يلحقنى بوالدى فى الجنه

حقيقى جزاك الله كل خير

The Manager said...

ويلحقنى معاكوا إن شاء الله :))

Ophelia - cfd said...

مبروك لحضرتك أخ سليم على المدونه الجديده

أنا كمان عملت مدونه جديده

مدونتى اللى قبل كده كانت أحلام غلبااان

وفقك الله لما يحب ويرضى